Gabriel Jurkić
Zima, 1925.
ulje na ljepenki
32,5 x 89,5 cm
MG-6800

U snježnoj idili Zima iz 1925. Gabriel Jurkić u prizoru bosanske visoravni utonule u duboku bjelinu slavi apsolutnu božansku ljepotu i harmoniju. U izduženom horizontalnom formatu u bezbroju ledenih bijelih i plavkastih tonova Jurkić dočarava čudesan prizor veličanstvenog mira i tišine. Slika darovana za Zbirku NMMU 2003. godine ujedno reprezentira čitav niz zapaženih zimskih pejzažnih vizija u kojima Jurkić tijekom 1920-ih uspješno povezuje impresionistička iskustva i dekorativnost secesije. Veliki Jurkićev ciklus Zima ostvaren na vrhuncu karijere pratile su pozitivne stručne kritike, a o uspjehu kod publike najbolje svjedoči podatak da je više od dvije stotine slika prodano odmah nakon istoimene izložbe održane 1922. u uvaženom zagrebačkom Salonu Ullrich.
Gabriel Jurkić (Livno, BiH, 1886 – 1974), nakon zagrebačkog umjetničkog školovanja kod Bele Čikoša-Sesije i Mencija Clemena Crnčića te kasnije završene Akademije kod Aloisa Deluga i specijalke kod Kazimierza Pochwalskog u Beču, prva djela od kapitalnog značaja ostvaruje u duhu simbolizma i secesije (Visoravan u cvatu, 1914. iz zbirke Umjetničke galerije BIH u Sarajevu; Put u vječnost, 1918. iz zbirke NMMU). Slike rodnoga kraja kao vizije zemaljske i nebeske harmonije ubrajaju Gabriela Jurkića među naše najveće pejzažiste 20. stoljeća, a u više od šest desetljeća intenzivnog umjetničkog rada uz krajolike je slikao i portrete i religiozne tema. Nakon ranije impresionističke faze kasnijim je Jurkićevim stvaralaštvom prevladavao produhovljeni realizam, a bavio se i grafikom, opremom i ilustracijom knjiga i restauriranjem.

Tekst: Lada Bošnjak Velagić, muzejska savjetnica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb

Skip to content