Đuro Tiljak
Lički zbijeg u St. Maria Bagno, Italia, 1944.
tuš na papiru
430 x 352 cm
MG-3797
Rodio se u Zagrebu 1895., a u istom je gradu 1923. završio Akademiju likovnih umjetnosti. Unovačen je 1915., i u vojsci boravi do 1919. kada se vraća na akademiju koju je već bio upisao prije rata. Pohađa slikarstvo kod Otona Ivekovića, slikara povijesnih scena, ali nezadovoljan studijem 1919. odlazi Moskvu. U Moskvi završava prvu godinu studija slikarstva u klasi Vasilija Kandinskog, ali ga više privlače francuski postimpresionisti, koje prvi puta vidi u galeriji Tretjakov. Na studijski boravak u Pariz odlazi 1928., ali ga po povratku socijalna osjetljivost približava umjetnicima iz grupe Zemlja, s kojima izlaže u nekoliko navrata. Početak II. svjetskog rata Tiljka će 1942. odvesti u partizane. Vijećnik je prvog zasjedanja AVNOJ-a, izrađuje plakate i novine, a 1944., zajedno s nekolicinom drugih umjetnika, pridružuje se zbjegu civilnog stanovništva koji je s Visa krenuo za južnu Italiju. U južnoj Italiji nastaju Tiljkovi ratni crteži.
Stradanje civilnog stanovništva, jedno je od glavnih obilježja II. svjetskog rata. U svojim ratnim crtežima, Tiljak tu temu predstavlja na dva načina. Prvo, prikazujući žene, od tereta stvari koje nose na leđima, pognute i u bijegu. Drugi način je vezan za boravak u južnotalijanskim logorima namijenjenim raseljenim civilima iz jugoistočne Europe. Na crtežu koji izrijekom spominje lokaciju jednog od logora (Santa Maria al Bagno), Tiljak prikazuje grupu žena u razgovoru; jedna od njih nosi drugačiju vrstu 'tereta' - malo dijete. Sredstva su jednostavna: jeftini papir i tuš; obrada motiva također. Prizor je u potpunosti oslonjen na simboliku žene i majčinstva.
Tekst: Klaudio Štefančić, viši kustos Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb