Robert Jean-Ivanović
(1889. – 1968.)
Klečeći ženski akt, 1918.
lijevanje, bronca
27,2 x 12,5 x 16,7 cm
MG-2511

Hrvatski kipar, maketar i srednjoškolski nastavnik, studirao je kiparstvo na akademijama u Zagrebu (1908. – 1909., 1911. - 1914.) i Münchenu (1909. -1910.), a 1915. -1916. godine usavršavao se na praškoj Umjetničkoj akademiji.
Temelji stvoreni na zagrebačkom studiju u klasi profesora Roberta Frangeša–Mihanovića, početna inspiracija münchenskim jugendstilom i klasicističkim praškim okruženjem s podsjećanjima na angažiranu ikoniku Constantina Meuniera te lirske aktove Ivana Meštrovića, potka su umjetničkog stvaralaštva Roberta Jeana Ivanovića. U središtu njegove likovne preokupacije je ljudska figura i portret. U početku su to studije muškog tijela i dinamično razlomljene muške figure pri teškom fizičkom radu u kojima je razrađivao pojedinačna napregnuta tijela izražajnih muskulatura te ih objedinjavao u kompozicije u ciklusu Rad (1915.-1918.). Usporedno stvara djela nadahnuta simbolizmom iz ciklusa Ljubav (1918./19.).
Najveću tematsku cjelinu unutar Ivanovićeva opusa sačinjavaju poetizirane studije ženskih figura. Bilo da su izvedeni u punoj plastici ili plićem reljefu, karakterizira ih eterični prikaz, mekoća i nježnost izvedbe, gracilni stav i nježna modelacija poput reljefa Djevojke s ružom (oko 1920.) i Portreta mlade djevojke (1922.). Mramorni ženski torzo (oko 1937.) i njegova brončana izvedenica Ženski torzo – Amazonka (oko 1940.), posljednji su kiparovi dosezi ljepote ženskog tijela izbalansirane harmonije i poetiziranog sadržaja.
Skulptura Klečeći ženski akt je komorno intimističko djelo secesijske stilizacije. Mlada djevojka je u zanimljivom sjedećem stavu uspravljenih leđa, podvijene desne noge i lijeve povijene u koljenu. Lijeva ruka odmaknuta je od tijela s malim čvrstim grudima i položena je na istak na kojemu sjedi. Glava je lagano pognuta, ozbiljnog izraza lica, kose razdijeljenom nad čelom, složenom i svijenom na ušima. Svjetlo nesmetano klizi po glatkim površinama, stvarajući ugođaj ljupkosti i nježnosti.

Tekst: Tatijana Gareljić, muzejska savjetnica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb ©
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb

Skip to content