Ferdinand Kulmer
(1925. – 1998.)
Crvena slika, 1959. – 1960.
ulje na platnu
195 x 130 cm
MG-4147

Ferdinand Kulmer (1925. – 1998.) modernistički je i postmodernistički slikar koji se Merkurovom lakoćom preobražavao iz stila u stil. Potomak je plemićke obitelji Kulmer – štajerskih baruna koji u 18. st. dolaze u Hrvatsku. Najutjecajniji je bio pravnik i političar Franjo Kulmer (19. st.). Poredba Tonka Maroevića pogađa bît slikareve egzistencije o tome kako je Picasso najprije slikao pa kupovao dvorce, a u Ferdinanda Kulmera bilo je obratno. U ratno i poratno doba studirao je slikarstvo: od 1942. u Budimpešti, do 1948. Zagrebu (Lj. Babić, O. Mujadžić), a bio je i suradnik Majstorske radionice K. Hegedušića do 1957. Raspon stilskih varijabli u tri desetljeća stvaralaštva impresivan je, prezentan i prelijeva se u svojevrstan hibrid; od (post)fovističke figuracije i Picassa, apstraktnoga razdoblja (od 1957.) enformela, tašizma, monokromije s elementima akcijskoga slikarstva i kaligrafije, sve do postmoderne nove figuracije u 80-ima. U 60-ima blizak je gestualnome enformelu na tragu H. Hartunga i P. Soulagesa, a u 70-ima japanskoj kaligrafiji. Kulmerova Crvena slika iz 1959. – 1960. otkriva autora koji je svjestan egzistencijalne tjeskobe i apsurda opredmećenih tjelesnošću slike što označava fizičku faktičnost enformela. Kulmer spojem enformela i mrljanog kontroliranog automatizma stvara sliku polaritetnih svojstava. Slika je materijska činjenica, ali mrke i crvene tvarne obojenosti prošarane bijelim tragovima stvaraju ugođaj nelagodne, prljave estetike vizualnog sklopa.

Tekst: Željko Marciuš, muzejski savjetnik Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, Zagreb © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb

Skip to content