Ivan Meštrović
(1883. – 1962.)
Djevojka s lutnjom, 1918.
lijevanje, bronca
45,5 x 27 x 19,5 cm
MG-2952
Najveći hrvatski moderni kipar, školovan je u ozračju bečke secesije i njen je najistaknutiji predstavnik u mediju skulpture. Meštrovićeva monumentalna, religiozna i intimna djela pripadaju univerzalnim umjetničkim vrednota. Njegova secesijska morfologija traje, razvija se i postaje sve istančanija i profinjenija krajem drugog desetljeća dvadesetog stoljeća kada uz religioznu tematiku razvija i glazbene teme pretočene u melodiozne oblike reducirane anatomije istančane linearnosti, kao što su elegantne izvijene figure žena sa žičanim glazbalima, koje sve više minimizira gotovo ih svodeći na bestjelesnu masu s elegantno isprepletenim rukama koji prebiru po nepostojećim glazbalima.
Tom nizu pripada stilizirani portret Djevojke s lutnjom s glazbenom temom oblikovanom secesijskom formom. Elegantni lik djevojke pognute je glave, zadubljene u glazbu, poniknutih očiju, izduženog dugog vrata uz koji prijanja povijena ruka dugih prstiju koji dotiču žice lutnje. Odvojeni palac i kažiprst upućuju na pokret kojim se prebire po žicama pretpostavljenog glazbala. U tom smislu može se govoriti o likovno apstraktnoj koncepciji i utjelovljenju glazbe same po sebi ezoterične i nevidljive. Sukladno tome kiparski likovni prikaz s tankim plitkim postoljem izveden je u poluvolumenu u obliku kalupa šupljog naličja.
Tekst: Tatijana Gareljić, muzejska savjetnica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2023.
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2023.