Marijan Trepše
Ilički trg, 1921.
ulje na platnu
100 x 105 cm
MG-3408
Marijan Trepše u viziji zagrebačkog Iličkog (danas Britanskog) trga sugerira neizvjesnost kao temeljnu odrednicu suvremenog života. Klizećim kadrom bez čvrstog oslonca dominiraju izdužene linije specifičnog zeleno-oker kolorita i oštri kontrasti natprirodne rasvjete. Trg i ulice oko njega, zgrade, stabla i ljudi aranžirani su kao kazališne kulise i marionete pa cijela scena djeluje artificijelno i drži nas u strepnji i stalnoj napetosti.
Marijan Trepše (1897 – 1964.) je u Zagrebu 1918. diplomirao slikarstvo, a kasnije se usavršavao u Pragu na specijalki slikarstva i grafike Maxa Švabinskog. Nakon rata je među kolegama iz 'praškog' vala bio cijenjen kao najbliža spona s Kraljevićevim modernizmom. S Uzelcem, Gecanom i Varlajem činio je neformalnu 'Grupu četvorice', jezgru novih sezanističkih ekspresionističkih umjetničkih poimanja s kojima 1919. započinje nova i najvažnija faza Proljetnog salona. Usavršavajući se u Parizu od 1920. do 1922. Trepše se približava klasicističkom izrazu Andréa Deraina i Mauricea de Vlamincka. Kasnije je Trepše slikao naglašeno življim koloritom i slobodnijom fakturom. Uz bogat grafički opus, ilustracije, karikature i naslovnice knjiga, Trepše je slikao i vitraje. Kao scenograf Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu od 1925. do 1957. izveo je čak 129 kompletnih kazališnih inscenacija.
Tekst: Lada Bošnjak Velagić, viša kustosica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2023
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2023