Bojan Šumonja
Rain Dogs, 1994.
MG-7009
Bojan Šumonja (1960.) jedan je od najizrazitijih suvremenih hrvatskih neoekspresionističkih slikara. Studirao je kiparstvo na Venecijanskoj akademiji lijepih umjetnosti (klasa prof. Tramontina, 1984.), a do 1987. u Milanu uči grafiku dubokog tiska. Autorovo rasno slikarstvo razapeto između mitologemskog i profanog (I. Zidić, 2007.) utemeljeno je metodom citatnosti na načinima postmoderne interpretacije tradicije (figura, pejzaž, povijest slikarstava, drama, mit, vražje i božje, tragedija, alegorija), poetike stripa i filma te skorijem nasljeđu transavangarde i novih divljih. U slikarevim formativnim godinama održala su se dva Venecijanska bijenala koja verificiraju postmodernu kao cenzuru ikonoklazma moderne (B. Oliva, 1980. Transavangarda; M. Calvesi, Umjetnost u zrcalu, 1984.). Potonji apostrofira umjetnost koja se reflektira sama na sebe. Upravo dijalektikom slikarske tradicije i postmoderne reakcije reinterpretacijom umjetnika (Velázquez, Goya, Manet, Van Gogh, Picasso, Immendorf, Kiefer…) Šumonja metamorfira sliku citatima (Las Menineas, 1991., 1992., Zeleni doručak na travi 1995.). Ostvaruje i nesvjesno-mitske realizacije (Otmica Labinjonki, 1992.), kao i neoekspresionističko-nadrealne kompozicije dubinskih psiholoških značenja (Sleeper, 1996. – 1997.). Od 2000-ih započinje ciklus Ovce kojim zoomorfnom metaforom kritički opservira sustav, a to nastavlja i najnovijim slikama iskazujući brigu za izopćene. Na formalno-likovnoj razini uočljivo je postupno zgušnjavanje slike s kraja 80-ih, što je od polovice 90-ih dovedeno do vizualnog puknuća oslikavanjem tamne strane čovjeka i svijeta. Od 2000-ih postupno je pročišćena kompozicija s više nepomućenih dijelova iskazana jasnijom i mirnijom cjelinom (Ovce, 2006.). Slika Rain Dogs (1994.) zasićenom kompozicijom provocira misterij osobno-profanih, mračnih sukoba simboliziranih nadstvarnom estetikom praznog ormara, zamućenih spodoba te vražjih divljih pasa. Izlagao je na preko 200 skupnih i 90 samostalnih izložbi te je višestruko nagrađivan za svoj rad. Osnivač je Galerije Poola u Puli.
Tekst: Željko Marciuš, muzejski savjetnik © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb