Milivoj Uzelac
Autoportret pred barom, 1923.
ulje, platno
93 x 69 cm
MG-1012
Slikom Autoportret pred barom Milivoj Uzelac odlazi još korak dalje od mimetičnosti. Fragmente velegradskog košmara slaže poput kolaža, a kaotičnost suvremenosti naglašava prezasićenim prizorom bez jedinstvene kompozicije.
Prikaz je ekspresionistički angažiran i provokativan. Unatoč fasciniranosti umjetnika Parizom, Autoportret izražava i individualnu i opću tjeskobu suvremenog trenutka. 'Kolažiranje' fragmenata, odnosno novi tretman prostora i volumena povezuje Uzelca s Georgom Groszom i suvremenim njemačkim dadaizmom, ali i s krugom Micićeva avangardnog časopisa Zenit, gdje upravo u tome trenutku Josip Seissel (Jo Klek) radi prve kolaže i fotomontaže.
Uzelac je školovan u Banja Luci, Zagrebu i Pragu. Iako godine 1923. trajno seli u Francusku gdje njegovo kasnije slikarstvo odlikuje ‘povratak redu’ i vječnom traganje za skladom i ravnotežom, Uzelac ostaje u trajnoj vezi s hrvatskom likovnom scenom na koju bitno utječe. U domovini redovito izlaže te ostaje u bliskom kontaktu s kolegama, a osobito s Vilkom Gecanom, s kojim je čvrsto i prijateljski i profesionalno povezan od najranije mladosti.
Tekst: Lada Bošnjak Velagić, viša kustosica © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, 2022.
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, 2022.