Dean Jokanović Toumin
Nova slika XIX, 1977.
ulje, kreda/platno
120 x 120 cm
MG-4245
Dean Jokanović Toumin (1946.) pronicljivi je slikar nomad udomljen – i u Zagrebu i u Milanu – koji proširuje pojmove slike minuciozno planirajući projekte u kojima inzistira na doživljaju između izvedbe i percepcije djela (parafraza, B. Perica). Stasao je u doba visoke modrene 70-ih na razmeđu između analitičnosti i čiste plastičnosti medija s obilježjima svojevrsne primarne geometrije. To vrijeme kulturnih previranja koja određuju odjeci EXTA-51, Novih tendencija i studentskih prosvjeda iz 68, formativno utječe i na Toumina. U postmoderni osim odmaka prema strasti slikanja i osjetilnosti slike na rubu asocijativnosti u 80-ima (Bezgranično (with love), 1987.), zaokupljaju ga sve do današnjih dana ambijentalne i slikarske instalacije, kao i odnosi slikovnosti i prostornosti (Linija kao dimenzija prostora, 2006.). Diplomirao je na ALU-Zagreb (Lj. Ivančić, R. Goldoni) 1970., a na učenje gledanja poticao ga je prof. Đ. Tiljak koji je ukazivao i na Poussina i na rusku avangardu. Internacionalne korake započinje 70-ih u Milanu.
Nova slika XIX, 1977. iz istoimenog ciklusa na akromatskoj crnoj površini odašilje minimalističku primarnu geometriju sazdanu od formata platna te kredom obojene vertikale, horizontalne i dijagonale uklopljenih u mentalni, psihološki i rafinirano-estetski vizualni sklop. Jokanoviće vizualizacije, jednostavno, dobro izgledaju. Sudjelovao je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu (Zagreb, Milano, New York, Cardiff, Ljubljana, Barcelona…), a umjetničke projekte realizirao je pod okriljem Bijenala u Sao Paulu, Fondacije Juan Mirô, Venecijanskoga bijenala (projekt i izložba A Casa/At Home, 1993.) i drugdje. Višestruko je nagrađivan za svoj rad. Profesor je na Umjetničkoj akademiji u Splitu.
Tekst: Željko Marciuš, muzejski savjetnik Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb