Vilko Gecan
Poprsje mladića (Milan), 1919.
ulje na platnu
40,5 x 36 cm
MG-1072
Vilko Gecan je slikati započeo kao gimnazijalac u Banja Luki. Od djetinjstva prijateljuje s Milivojem Uzelcem s kojim će slikarski nauk nastaviti i u Zagrebu 1912. kod Tomislava Krizmana. Gecanov je uspješno započet studij slikarstva na münchenskoj Akademiji 1914. godine prekinuo rat i mobilizacija. Nakon vojske i tri godine zarobljeništva na Siciliji Gecan se 1919. nakratko pridružuje obitelji u selu Gomirje u Gorskom kotaru gdje u samo nekoliko mjeseci radi niz značajnih slika poput Kod stola (Familija), Mlinovi te Poprsje mladića. U potonjemu se lice mladića intenzivnom svjetlinom izdvaja od pozadine koja je gotovo ornamentirana gustim potezima boje. Potezi su čvrsto, organski srasli u fasete različitog usmjerenja. Portret brata Milana izdiže se iz guste mreže poteza u kojoj Gecan zapravo poistovjećuje prizor i postupak slikanja. Evidentno je Kraljevićeva i Cézanneova modernost utjecala na Gecanovo slikarstvo i prije nego što se 1919. pridružio Uzelcu u Pragu. Najvažniji dio opusa Gecan je ostvario upravo između 1919. i 1933. godine. Kasnije je zbog bolesti sve teže slikao, uglavnom intimističke scene, portrete i mrtve prirode te pejzaže i gradske prizore jakog kolorizma. Osim u Zagrebu, živio je i radio i u Berlinu, New Yorku i Chicagu. Umro je 1973. godine.
Tekst: Lada Bošnjak Velagić, viša kustosica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2022.
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2022.