Anka Krizmanić
Medvednica poslije kiše, 1926.
pastel na papiru
50 x 58 cm
MG-4432
Anka Krizmanić (1896 – 1987.) je bila slikarsko čudo od djeteta i najmlađa učenica Krizmanove slikarske škole. Već je kao četrnaestogodišnjakinja izlagala s Grupom Medulić, a velik talent i rano stečeno crtačko umijeće bilo je zapaženo i na Školi za umjetnički obrt u Dresdenu koju je završila 1917. Unatoč u Dresdenu aktualnih ekstremnih vidova ekspresionizma i radikalne Nove stvarnosti Anka Krizmanić je trajno ustrajala istinsku bît života isticati upravo u ljepoti ljudskoga tijela i prirode. Vrhunac stilske zrelosti dosegnula je između 1926. i 1929. u ciklusu pejzaža, portreta i figuralnih kompozicija koji objedinjuju konstruktivne i magične elemente. U pastelu Medvednica poslije kiše iz 1926. slikarica ističe čudesni sklad i elementarnu ljepotu zavičajnog pejzaža, a viziju gradi na jasnim oblicima čvrstog plasticiteta objedinjenih toplom modrozelenoom tonskom harmonijom.
Anka Krizmanić je sâma za sebe rekla da je stvorena samo za slikarstvo. Iako je dulje radila i kao crtač Medicinskom fakultetu te se povremeno uzdržavala i drugim poslovima, ostvarila je impozantan opusu od gotovo 6000 evidentiranih radova, slika, crteža, grafika, nacrta za tepiserije, skica za kazalište….. Do 1970-ih je izlagala na dvadesetak samostalnih i više kolektivnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu.
Tekst: Lada Bošnjak Velagić, viša kustosica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb 2022.
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb 2022.