Ljubo Babić
Kastilijanski pejzaž, 1921.
ulje na platnu, 49 x 64,5 cm
MG-964
Putovanje Španjolskom 1920. uvelike je utjecalo na stvaralaštvo Ljube Babića. Impresioniran španjolskom umjetnošću i kulturom, ali i moćnim krajolikom, Babić stvara grafičku mapu Toledo te ciklus akvarela i ulje na platnu posvećeno Kastilijanskom pejzažu. Duh i smisao španjolske baštine Babić prenosi detaljno razrađenom konstrukcijom prostranstva te dramom svjetla nad oranicama. Ideju pak 'našeg' likovnog izraza kao specifičnoga za hrvatsku kulturu Babić će kasnije i teorijski obrazložiti te slikarski elaborirati u ciklusu Moj rodni kraj iz kasnih 1930-ih.
Ljubo Babić je kao slikar, scenograf i kostimograf, grafičar, likovni pedagog i kritičar, povjesničar umjetnosti, muzealac, književnik i urednik bio jedna od središnjih osobnosti hrvatskog kulturnog života 20. stoljeća, a njegovi su stavovi uvelike utjecali na ukupna obilježja hrvatske umjetnosti. Sudjelovao je u osnivanju Hrvatskog proljetnog salona, Grupe nezavisnih umjetnika, Grupe četvorice, Grupe trojice, Grupe hrvatskih umjetnika i Hrvatskih umjetnika. Kao prvi kustos Moderne galerije bio je i autor prvog stalnog postava izloženog 1920. u Muzeju za umjetnost i obrt. Godine 1948. osmislio je i prvi postav Moderne galerije koji reprezentira kompleksan razvoj hrvatske umjetnosti 19. i 20. stoljeća, a za koji je detaljno preuređena današnja zgrada.
Tekst: Lada Bošnjak Velagić, viša kustosica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb