Ana Opalić
Vesna i Marin, 1995.
crno-bijela fotografija
39 x 39 cm
MG-7013
Niz portreta članova obitelji i bliskih prijatelja Ana Opalić je počela snimati 1997. Fotografije prikazuje žene, muškarce, djecu i životinje u svakodnevnim životnim situacijama. Neki poziraju u interijerima svojih kuća ili radnih prostora, neki u eksterijerima u kojima se, pretpostavljamo, odvija njihov svakodnevni život – putovanje od posla do kuće i nazad, odlazak u trgovinu, šetnja u vrijeme dokolice i slično. Većina portretiranih ima ozbiljna lica, statura tijela uvijek je uspravljena i pomalo napeta, ruke, ako nisu zauzete nečim, ili su u neprirodnim položajima ili su skrivene u džepovima. Svjesni da poziraju za fotografski portret – to nam njihova intimna veza s fotografkinjom dopušta da zaključimo – čini se kao da su snimanje shvatili vrlo ozbiljno. Poziranje je stoga naglašeno i zbog toga ovi portreti podsjećaju na slikarske portrete. Slikarskim portretima, između ostalog, svojstveni su dugotrajna nepokretnost tijela – zbog toga se tijela često doimaju ukočeno, što je osobito vidljivo u predmodernom slikarstvu – i pažljiv aranžman odnosa između tijela i stvari u prostoru. Jedan veliki dio tih osobitosti prisutan je na fotografijama Ane Opalić, primjerice na fotografiji Vesna i Marin koju ovdje donosimo.
Ana Opalić je rođena 1972. godine u Dubrovniku. Diplomirala je TV i filmsko snimanje na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu 1997. godine. Izlaže od 1991. godine; ostvarila je niz samostalnih izložbi te sudjelovala u brojnim skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Predstavljala je Hrvatsku na Venecijanskom bijenalu (zajedno s Borisom Cvjetanovićem) 2003. godine. Osnivačica je web portala Suvremena hrvatska fotografija, https://croatian-photography.com/. Redateljica je i snimateljica dokumentarnih filmova.
Tekst: Klaudio Štefančić, viši kustos Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
Foto presnimak: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb