Drago Trumbetaš
(1937.- 2018.)
Oko peći (Ciklus Život kao zmija), 1986.
tuš/karton, 515 x 370 mm
MG-7270
Majka i kćerka (Ciklus Život kao zmija)
1988.
tuš/karton, 515 x 370 mm
MG-7271
Iskustvo privremenog rada u Saveznoj Republici Njemačkoj, presudno je odredilo umjetnički rad Dragutina Trumbetaša, samoukog slikara iz Velike Gorice kraj Zagreba. U Zagrebu je do 1966. radio u izdavaštvu, a poznavanje različitih tehnika tiska u kasnijoj će mu karijeri biti od velike pomoći. Izražavao se najvećim dijelom crtajući; crteže je pak grupirao i objavljivao po tematskim cjelinama. Iz jednoga od njih – „Život kao zmija“ – donosimo i ova dva crteža. Glavna im je tema svakodnevni život ljudi iz najnižih društvenih slojeva. Za razliku od umjetnika iz grupe „ Zemlja“, koji su se u periodu između dva svjetska rata podjednako posvećivali socijalnim problemima i sela i grada, Trumbetaš je pozornost gotovo u potpunosti fokusirao na fenomen lumpenproleterijata. Tom interesu je najviše pridonio gastarbajterski rad u Saveznoj Republici Njemačkoj, boravak, dakle, u jednoj zemlji koja je 70-ih godina prošlog stoljeća bila na vrhuncu svog ekonomskog razvoja. Težak život milijuna doseljenika u tu zemlju, bio je trajni izvor fascinacije i inspiracije za Trumbetaša.
Na crtežima „Oko peći“ i „Majka i kćerka“ odmah, uz linearni stil crtanja, primjećujemo Trumbetašovu brigu za detalje. Nije prikazana samo količina odbačenih predmeta i smeća ispod kreveta ili peći, nego je autor odlučio da neke od njih prikaže točno onakvima kakvi su u stvarnosti: da napiše njihovo ime, prikaže njihovo oblikovanje kako promatrač ne bi imao dvojbe o čemu se tu radi. S jedne strane, to usložnjava prizor i zaokuplja recepciju publike, a s druge, povijesno i zemljopisno locira prizor. Trumbetaš, pritom, ne gubi na univerzalnosti prikaza. Unatoč svim znakovima koji upućuju na povijesni okvir zbivanja, ovi crteži sadrže određenu općenitost i upravo im ona pridaje kritički karakter.
Tekst: Klaudio Štefančić, viši kustos Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb