Hrvatski paviljon na 57. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti – Venecijanski bijenale

NASLOV HORIZONT OČEKIVANJA
UMJETNICI Tina Gverović, Marko Tadić
KUSTOSICA Branka Benčić
POVJERENIK Ministarstvo kulture Republike Hrvatske
ORGANIZATOR Moderna galerija – nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
DATUM IZLOŽBE 13. svibnja – 26. studenog 2017.
PREDOTVARANJE 10. – 12. svibnja 2017.
OTVORENJE 12. svibnja 2017., 13 sati
PROSTOR Artiglierie, Arsenal, Venecija
WEB www.croatianpavilion-venicebiennale.hr

u prostoru venecijanskog Arsenala, u petak, 12. svibnja 2017., u 13 sati, bit će svečano otvoren hrvatski paviljon s izložbom „Horizont očekivanja“. Projekt koji je zamišljen kao dvostruka samostalna izložba temelji se na produkciji novih radova umjetnika, Tine Gverović (Fantomska trgovina: More Ljudi (Phantom Trades: Sea of People) i Marka Tadića (Događaji koje treba zaboraviti (Events Meant to Be Forgotten), posebno osmišljenih za izlaganje na Bijenalu, a koje je za tu prigodu odabrala kustosica Branka Benčić.

Izložba Tine Gverović i Marka Tadića strukturira se kao fragmentaran narativ i ukazuje na privremenost izložbenog prostora, spajajući dvije umjetničke pozicije koje se bave temama neizvjesnosti, tenzija ili urušavanja te načinima putem kojih ih dovodimo u različite uvjete i kontekste. Tina Gverović i Marko Tadić u svojim radovima angažiraju konceptualne postupke i subjektivnu imaginaciju upisane u prostorne i vremenske diskontinuitete. Tako se konstituira prostor koji propituje strukture izlaganja i percepciju promatrača, artikulirajući njegov fluidan, gotovo performativan karakter kretanja prostorom. Riječ je o obliku koloniziranja prostora kao
autorefleksivnoj gesti. Izbjegavajući fiksnu naraciju koja ocrtava određen sadržaj, izložba sudjeluje u stvaranju niza međuodnosa i pukotina, ukazujući na preinake i lomove kao mjesta potencijalne transformacije i imaginacije. Uz pomoć različitih medija, slikarstva, crteža, instalacije ili teksta Tina Gverović radove stvara u obliku dezorijentirajućih instalacija koje angažiraju prostor, teritorij i identitet te propituje odnos radova i imaginacije. Njezine su slike fluidne i krhke predodžbe, koje levitiraju između različitih stanja. U instalaciji Fantomska trgovina: More ljudi, koja se sastoji od slika i predmeta, Tina Gverović nastavlja propitivati procese prikupljanja, pozornost usmjerava na povijest i materijalnost, tijela u tranzitu, kao pokretne mase ili geopolitičke subjekte.
Marko Tadić u svojem je radu dugoročno fasciniran naslijeđem modernizma.Događaji koje treba zaboraviti instalacija je koja se koristi dijaprojekcijama, filmom i crtežima, povezanima sustavom konstruktivnih elemenata. Počiva na nizu projiciranih slika, vintage imaginarija, a pronađeni slajdovi kao ready made slike ili found footage / found images predstavljaju prizore u koje umjetnik intervenira crtanjem ili struganjem. Inscenirajući priču na razmeđu dokumenta i fikcije, Marko Tadić razvija narativ labavo povezanih prizora uokvirujući napuštene ili zaboravljene lokacije, kao ostatke zamrznutog vremena, vizualnu panoramu koja lebdi negdje između povijesti, sjećanja i projekcija budućnosti.
Preuzimajući naslov iz teorije recepcije Hansa Roberta Jaussa, kao struktura koja omogućuje razumijevanje, „horizont očekivanja“ ukazuje na platformu zajedničkog iskustva, kao i neizvjesne mogućnosti identifikacije zajedničkog značenjskog vidokruga. Branka Benčić

Za vrijeme trajanja izložbe, Venecijanski bijenale organizira cikluse susreta s umjetnicima nazvane „Tavola aperta“. Niz neformalnih razgovora dio je kustoske koncepcije umjetničke direktorice Bijenala Christine Macel kojima se želi potaknuti dijalog između publike i umjetnika.
Predviđeni datum susreta Tine Gverović i Marka Tadića s publikom u okviru projekta „Tavola aperta“ je 20. rujna 2017. godine u Centralnom paviljonu u Giardinima.
Dio kustoske koncepcije Christine Macel također je „Artist Practice Project“ u okviru kojeg će se prikazivati video radovi umjetnika koji izlažu na glavnoj međunarodnoj izložbi te u nacionalnim paviljonima.

„Artist Practice Project“ također je dio kustoske koncepcije Christine Macel u okviru kojeg će
se prikazivati videoradovi umjetnika koji izlažu na glavnoj međunarodnoj izložbi te u nacionalnim paviljonima. Svaki video napravljenje posebno za ovu interaktivnu instalaciju (veliki LED ekran u Giardinima bit će povezan s iPad-ima), a zadani je format kratki video (do 5 min.) u kojem umjetnik govori o svojoj umjetničkoj praksi.
Izložbu prati publikacija na engleskom jeziku s tekstovima Branke Benčić, Clemensa Krummela i Marca Scotinija, u grafičkom oblikovanju Andra Giunia.

ŽIVOTOPISI

Tina Gverović

Tina Gverović radi u mediju instalacije, crteža, slike, zvuka, teksta i videa. Njezin rad često uključuje dezorijentirajuće instalacije i bavi se pitanjima vezanima uz prostor, teritorij i identitet te načinom na koji su ti koncepti vezani za imaginarno. Diplomirala je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1997., završila poslijediplomski studij na Akademiji Jan van Eyck u Maastrichtu u Nizozemskoj 2000. te doktorirala na Sveučilištu Middlesex u Londonu 2013.
godine.
Recentne izložbe uključuju: Suzhou Documents – Biennial (Suzhou, 2016.), Umjetnička galerija Dubrovnik (Dubrovnik, 2016.), galerija Raum mit Licht (Beč, 2015.), Tate Britain (London, 2015.), Tate Modern (London, 2014.), MSUB (Beograd, 2014.), SE8 galerija (London, 2013.) i Garden of Learning – Busan Biennial (Busan, 2012.). Sudjelovala je na rezidencijalnim programima u
Švedskoj (Baltic Art Center, Visby, 2012.), Austriji (KulturKontakt, Beč, 2011.),
SAD (ISCP, New York, 2006.).

Marko Tadić
Marko Tadić je rođen 1979. u Sisku. Diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Firenci. Umjetnička praksa Marka Tadića uključuje kolaže, animirane filmove, crteže i instalacije. Tadić je u svojem radu dugoročno fasciniran naslijeđem modernizma, koje koristi kao fragmente vizualne naracije
kroz elemente umjetnosti, arhitekture, povijesti umjetnosti, a radovima gradi neobičnu atmosferu zaborava.Izlagao je na samostalnim i grupnim izložbama te filmskim festivalima u Hrvatskoj i inozemstvu – u Zagrebu, Ljubljani, Milanu, Kasselu, Berlinu, Los Angelesu i New Yorku. Nagrade: Nagrada Radoslav Putar, 28. Salon mladih (Zagreb, 2006.). Sudjelovao je na rezidencijama i studijskim programima: KulturKontakt, Beč, Austrija (2008.), Los Angeles, SAD (2008.), ISCP, New York, SAD (2009.), Kultur Bunker, Frankfurt, Njemačka (2010.) i Helsinki International
Artist Program (2011.). Živi i radi u Zagrebu.

Branka Benčić
Branka Benčić nezavisna je kustosica i povjesničarka umjetnosti. Djeluje kao umjetnička direktorica Apoteke – prostora za suvremenu umjetnost, voditeljica je i kustosica projekata Cinemaniac/Misliti film pri Pulskom filmskom festivalu (od 2002.) i programa Kino umjetnika pri Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu (od 2012.). Koncipira i godišnji program za Gradske galerije Osijek – galeriju Waldinger. Kao kustosica realizirala je velik broj skupnih i samostalnih
izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu: porečki Annale (2014., 2015., 2016.), Notes on Undoing (New York, 2014.), Misliti film (2013.), Parkour (galerija Forum,2015.), Video televizija anticipacija (MSU Beograd, 2013., s A. Sekulić), Damir Očko (Künstlerhaus KM – Halle für Kunst & Medien, Graz, 2014., Galleria Tiziana di Caro Napoli i Eastward Prospectus, Bukurešt, 2016.), niz izložbi za Zbirku Antuna Motike, Grada Pule, program Strategije samoreprezentacije u hrvatskoj video umjetnosti od 1970-ih (Marseille, 2012.), Clueless Geometrija nesporazuma (s Lorenom Tadorni, Torino, 2010., Zagreb 2015.), Arhitekturai film – subjektivni prostori (2009.). Izlagala je o suvremenim umjetničkim praksama na simpozijima, razgovorima s umjetnicima i festivalima (Tate Modern London, RU New York, MSU Zagreb, MSUB Beograd, Halle für Kunst, Lüneburg, KM Graz). Bila je članica žirija festivala i umjetničkih događanja: Oberhausen film festival, Furla Prize (Milano), Nagrada Radoslav Putar, Festival 25 FPS Zagreb, KulturKontakt (Beč). Dobitnica je nekoliko međunarodnih kustoskih rezidencija i stipendija: stipendija regije Štajerske za umjetnost i teoriju (Graz, 2015.), Impact Utrecht (2012.), International studio and curatorial program ISCP New York (2008. – 2009.), Eurodyssee, Bruxelles (2001.). Redovito objavljuje eseje iz suvremene umjetnosti u katalozima izložaba, stručnim publikacijama, časopisima.

Photo: Damir Žižić © Croatian Pavilion

 

Kontakti:

Croatian.pavilion.venice@gmail.com

Lana Šetka, head of marketing and public relations at Moderna galerija, Zagreb
e-mail: info@modgal.t-com.hr

Skip to content