Zgodna je koincidencija da se u Zagrebu ovih dana predstavljaju djela Georgesa Papazoffa iz Zbirke Gueorgui Vassilev devedeset godina nakon održavanja prve Papazoffove izložbe u Zagrebu, ali i deset godina od predstavljanja njegove slike Svjetlonoše – Luciferi iz 1929. iz Muzejske zbirke - izjavila je u povodu aktualne izložbe bugarskog slikara Georgesa Papazoffa u Galeriji Josip Račić Dajana Vlaisavljević, muzejska savjetnica, koja je čitav svoj radni vijek (do odlaska u mirovinu početkom 2025.) provela u Modernoj galeriji, današnjem Nacionalnom muzeju Moderne umjetnosti - te nastavila - Bivšoj ravnateljici, Biserki Rauter Plančić predložila sam ciklus izložaba pod nazivom „U fokusu“ https://nmmu.hr/2015/06/11/u-fokusu-georges-papazoff/ kojima sam željela prezentirati važna djela iz muzejskog fundusa koja gotovo nikada nisu bila izlagana, a na neki su način izvan primarne sakupljačke politike Muzeja. U tom smislu, 2015., bilo je prikazano prvo djelo iz tog ciklusa - slika Svjetlonoše - Luciferi Georgesa Papazoffa iz 1929. Riječ je o ulju na platnu koje je za Muzejski fundus nabavljeno nakon Papazoffljeve izložbe u Modernoj galeriji 1934., kada je uostalom Galerija konačno dobila i svoj adekvatan prostor u Vraniczanyjevoj palači na Zrinjevcu. Tom prilikom slika je i temeljito restaurirana. https://nmmu.hr/2022/01/11/georg-papazoff-svjetlonose-luciferi-1929/https://nmmu.hr/2022/01/11/georg-papazoff-svjetlonose-luciferi-1929/
O izložbi Georgesa Papazoffa u Modernoj galeriji u Zagrebu (17. prosinca 1934. - 4. siječnja 1935)
Izložba Georgesa Papazoffa u Modernoj galeriji (održana od 17. prosinca 1934. do 4. siječnja 1935.) mnogo govori i o kulturnim radnicima Zagreba koji su uspjeli organizirati i prikazati opus modernističkog slikara u vrijeme njegove svjetske slave. Njihovu informiranost i agilnost potvrđuje i angažman na izložbi Nicholasa Roericha, slikara mistično-metafizičkih pejzaža. Iste godine u Modernoj galeriji bila je održana i izložba Fransa Masereela, a u Umjetničkom paviljonu bile su priređene izložbe suvremene europske umjetnosti - Izložba suvremene francuske umjetnosti 1933., Njemačka suvremena likovna umjetnost i arhitektura 1931. te izložba Georga Grosza 1932. Kulturna javnost bila je dakle već upoznata s modernističkim konceptima, pa tako i nadrealističkim. Do četrdesetih godina dvadesetog stoljeća, odnosno u prvom povijesnom razdoblju pojavljivanja nadrealističkoga promišljanja i djelovanja, nadrealizam nije bio dominantan koncept u hrvatskoj likovnoj umjetnosti, ali je bio prisutan na pojedinim djelima hrvatskih umjetnika te gotovo istodoban s pariškom scenom (Željko i Krsto Hegedušić, Drago Ivanišević, Leo Junek, Marta Ehrlich, Vanja Radauš, Josip Seissel) . Na izložbi Georgesa Papazoffa u Modernoj galeriji bilo je izloženo 57 suvremenih slika nastalih od 1929. do 1934., a pratio ju je katalog s dvjema reprodukcijama od kojih je jedna bila slika Svjetlonoše, iz istoimenog ciklusa. Nabavljena je nakon izložbe u Modernoj galeriji, a i danas se nalazi u fundusu Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti. Tadašnji upravitelj Moderne galerije, Ivo Šrepel pored predgovora katalogu izložbe održao je i javno predavanje o slikarstvu Georgesa Papazoffa: U 11.00 sati prije podne održat će u Modernoj Galeriji Prof. Ivo Šrepel predavanje o idealističkoj umjetnosti/kubizmu, futurizmu, purizmu i nadrealizmu/u vezi sa izložbom slika G. Papazova - glasila je obavijest za javnost (Arhiv likovnih umjetnosti HAZU), a dnevni tisak popratio je održavanje izložbe. Za vrijeme održavanja zagrebačke izložbe Georges Papazoff održao u PEN-klubu predavanje jer se i sam bavio pisanjem. Dajana Vlaisavljević
Reprodukcije: (1) Georges Papazoff, Svjetlonoše, 1929. iz fundusa Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, Zagreb / Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb (2) Katalog izložbe Georges Papazoff - slika Svjetlonoše iz ciklusa "U fokusu" / 18. lipnja - 6. rujna 2015. / Nakladnik: Moderna galerija, Zagreb / Foto: © iz arhive Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, Zagreb
(3) Povjesničarka umjetnosti Dajana Vlaisavljević, kustosica Maria Vassileva i kolekcionar Gueorgui Vassilev na otvorenju izložbe Georgesa Papazoffa u Galeriji Josip Račić 6. svibnja 2025. / Foto: © iz arhive Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, Zagreb