Nacionalni muzej moderne umjetnosti prezentira recentni projekt suvremenog splitskog umjetnika Viktora Popovića Bez naziva (Arhiv Palača Vranyczany-Dobrinović) na istoimenoj izložbi koja se u Galeriji Josip Račić može razgledati do 3. prosinca. Projekt je umjetnikov osvrt na složenu povijest Nacionalnog muzeje moderne umjetnosti u palači Vranyczany-Dobrinović od 1934. godine do trenutne post-potresne cjelovite obnove.
Prema riječima Branka Franceschija, ravnatelja Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti i kustosa izložbe, Viktor Popović na izložbi predstavlja dvije teme.
Prva je zasnovana na fotodokumentaciji interijera palače iz zlatnih dana njezinih financijera, obitelji Vranyczany-Dobrinović, koja je više dekada u njoj imala svoj reprezentativni dom. Popović ih tehnikom serigrafije prenosi na grafički papir, koristeći kao pigment prašinu prikupljenu na lokaciji tijekom redovitih čišćenja posljedica građevinskih radova rekonstrukcije. Rezultat su već spomenute blijede paslike slavne prošlosti.
Dok je unutrašnji prostor Galerije Račić posvećen temi trenutnog stanja Palače, predstavljenog snimkama improvizirane čuvaonice u kojoj je pohranjena zbirka od 12 000 umjetnina. Tema je obrađena fotografijama koje je snimio sâm Popović u namjeri da ih izvede kao samostojeće dvostrane svjetlosne kutije, objedinjene u instalaciju s postamentima preuzetima iz Muzeja. Postamenti koji su pored funkcije oslonaca umjetnina sada i sami postali umjetnički objekt, možda najbolje demonstriraju osjećaj apsurda, pred treću selidbu Muzeja u dvije godine, onu koja će ga u potpunosti izmjestiti izvan njegova sjedišta.
Životopis umjetnika
Viktor Popović umjetnik je koji živi i radi u Splitu. U svojim instalacijama i objektima često koristi pronađene predmete, arhivsku građu i sirove industrijske materijale pritom istražujući odnos umjetničkog djela i publike, te povijesnog i fizičkog konteksta izložbenog prostora. U recentnim radovima istražuje modernističko nasljeđe Hrvatske iz socijalističkog razdoblja, te se fokusira na rekontekstualizaciju arhitekture iz 1960-ih i 1970-ih godina.
Izlagao je u galerijama, muzejima kao i u alternativnim izložbenim prostorima u Europi i SAD-u. Popović je diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu i dobitnik je više uglednih stipendija i nagrada, uključujući A:D: rezidencijalni program, Berlin, Njemačka (2019.); nagrada HS AICA (Hrvatska sekcija Međunarodnog udruženja likovnih kritičara) na 54. zagrebačkom salonu, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, Zagreb (2019.); Art Omi rezidencijalni program, Omi International Arts Center, Ghent, New York, SAD (2017.); nagrada 36. splitskog salona, Hrvatska udruga likovnih umjetnika, Split (2009.); ArtsLink rezidencijalni program, Portland Institute for Contemporary Art, Portland, Oregon, SAD (2006.); godišnja nagrada za mladog umjetnika, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, Zagreb (2006.); godišnja nagrada za suvremenu umjetnost zbirke Filip Trade, Zagreb, Hrvatska (2005.); Cité Internationale des Arts rezidencijalni studio program, Cité Internationale des Arts, Pariz, Francuska (2005.); velika nagrada 8. trijenala hrvatskog kiparstva, Gliptoteka Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, Zagreb (2003.).
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2023.