Boris Dogan
(1923. – 1992.)
Vegetacija, 1960.
ulje na platnu
97 x 110 cm
MG-2571
Boris Dogan jedan je od najznačajnijih modernističkih poslijeratnih slikara. Već prve njegove slike nastale pedesetih godina karakterizira psihološka suverenost i kolorističko - tonska poetika, profinjeni kolorit i diskretni grafizam. Doživljaj tih slika nerijetko je nadnaravan, irealan, fantastičan. U tom smislu logična je Doganova sklonost poetskom doživljaju stvarnosti i promišljanju zagonetnosti prirode, često uzimajući za motive svojih slika vegetaciju, tlo te život općenito i smrtnost kao neminovnu uznemirujuću činjenicu. Kasnije, krajem pedesetih pod utjecajem je enformela i koristi nove stvaralačke oblike (automatski driping, tašizam, pastozni makadam).
Dogan je nakon teškog djetinjstva i partizanskih godina, završio likovnu akademiju 1952. u klasi Ljube Babića, a bio je i suradnik Majstorske radionice Krste Hegedušića te je bio član heterogene Grupe Mart kojoj je na čelu bio sam Hegedušić. Studijski je boravio u europskim gradovima i Americi. Od 1988. bio je redovni član JAZU. Bavio se scenografijom, kostimografijom, ilustriranjem knjiga kao i izradom tapiserija i plakata. Priređene su mu brojne izložbe, a za monografsku izložbu u Modernoj galeriji (danas NMMU) dobio je Nagradu grada Zagreba 1982.
Doganov stav prema kojem je veza između čovjeka i prirode neraskidiva i suštinska, prisutan je i na muzejskoj slici Vegetacija iz 1960. nastaloj naštrcanim pokrovom vegetacije. Negdje u mreži isprepletenih tragova neprobojnog zelenila skriva se tajna života i smrti, vječne teme svakog misaonog bića.
Tekst: Dajana Vlaisavljević, muzejska savjetnica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2023.
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2023.