Nacionalni muzej moderne umjetnosti od 9. ožujka do 2. travnja u Galeriji Josip Račić premijerno predstavlja izložbu Vijesti svjetski priznate hrvatske multimedijalne umjetnice i redateljice Renate Poljak. U kustoskoj koncepciji povjesničara umjetnosti Branka Franceschija, ravnatelja NMMU, izložba prikazuje izbor radova na papiru i video iz istoimenog umjetničinog ciklusa nastalog u razdoblju pandemije COVID - 19 do početka rata u Ukrajini.

Zaokupljena socijalno - političkom tematikom više od dva desetljeća i u ovim recentnim monokromnim crtežima ugljenom Renata Poljak „progovara“ o aktualnoj situaciji. Novinskim fotografijama koje je prisvojila i reinterpretirala u mediju crteža umjesto izvorne vijesti, pridodaje tekst u kojem opisuje vlastiti doživljaj onoga što vidi i čita. O čemu u pratećem katalogu izložbe Branko Franceschi piše - Transfer novinske fotografije u likovno tradicionalni umjetnički medij, pridaje poslovično sekundarnom statusu vizualne opreme novinskog članka auru umjetničkog čina i, implicitno, vječnosti. Aura obuhvaća i pridruženi tekst napisan ispovjednim, dnevničkim ugođajem i stilom, koji nas izravno uvodi u emotivno stanje i razmišljanja umjetnice. Tekstualni i vizualni elementi djela u sinergiji i oslonjeni jedan na drugog, spojem sveprisutne medijske slike događaja sada rekreirane i prisvojene radom ruke s napisanim i objavljenim tekstualnim opisom subjektivne refleksije umjetnice, ostvaruju puninu ciljanog efekta. Umjetničko djelo je točka konvergencije javnog i osobnog, informativnog i refleksivnog, činjeničnog i emotivnog, objektivnog i subjektivnog. (…) - te nastavlja - (…) S fenomenološkog kuta gledanja Vijesti nas neizravno upućuju na status mentalnog prostora oko kojeg se oblikuje suvremena civilizacija. Naš doživljaj stvarnosti u potpunosti je uronjen u sustav stvaranja i oblikovanja „vijesti iz svijeta“ kao ishodišnom točkom osobnog iskustva postojanja. S aspekta pak kurentne stvaralačke paradigme, Renata Poljak uvođenjem svoje davno zanemarene crtačke vještine u repertoar izvedbenih strategija svjedoči o širem fenomenu nadilaženja dihotomije tradicionalnih likovnih disciplina i medijske umjetnosti koja je obilježavala dekade na prijelaza milenija. Možemo optimistično zaključiti da blizina kraja ima i svojih dobrih strana.

Radovi Renate Poljak dosad su predstavljeni u nekim od najprestižnijih svjetskih umjetničkih institucija poput Centra Georges Pompidou i Palais de Tokyo u Parizu, Fundació Joan Miró u Barceloni, Kunsthaus u Grazu, Muzeju Danubiana u Bratislavi, Metropolitan Art Centru (MAC) u Belfastu, centrima Occurence i Optica u Montrealu u Kanadi... kao i na Bijenalu suvremene umjetnosti u Rennesu u Francuskoj i Ostrale Biennale u Dresdenu te filmskim festivalima Međunarodnom festivalu kratkometražnog filma u Oberhausenu i berlinskom Black Box-a na kojem je 2006. osvojila Zlatnu crnu kutiju - nagradu za najbolji kratki film…

Životopis umjetnice
Renata Poljak rođena je 1974. u Splitu, gdje je 1997. diplomirala i stekla zvanje profesorice likovne kulture. Poslijediplomski studij završava na Likovnoj akademiji École Régionale des Beaux-Arts 1999. u Nantesu u Francuskoj. Na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu završava diplomski studij kiparstva 2020. Godine 2002. dodijeljena joj je „ArtsLink“ stipendija na Umjetničkoj akademiji u San Franciscu, gdje gostuje kao umjetnica i mentorica studentima i studenticama 5. godine. Dobitnica je stipendije za boravak u MuseumsQuartieru u Beču 2004. i Cité des Arts u Parizu 2007. i 2008. Godine 2008. osvaja prestižni rezidencijalni umjetnički program „Art in General“ u New Yorku, nakon kojeg slijede druge umjetničke rezidencije:
„Skowhegan“, Maine, USA, 2009.; „ArtOmi“, New York, 2010.; „Residency Unlimited“, New York, 2011. i tromjesečni rezidencijalni program u centru Récollet u Parizu 2013. godine. U proljeće 2010. godine izbor njezina opusa prikazan je u Centru „Georges Pompidou“ u Parizu. Istovremeno sudjeluje na Bijenalu suvremene umjetnosti u Rennesu u Francuskoj. U studenom 2010. izbor njezinih radova izložen je u prostoru Carrousel du Louvre na izložbi Paris Photo 2010. Izbor vlastitih filmova samostalno izlaže u umjetničkom centru Palais de Tokyo 2012. u sklopu umjetničkog događanja Festival d'Automne u Parizu.
Njezinu samostalnu izložbu u Galeriji „Stephan Stoyanov“ njujorški tjednik The Village Voice uvrstio je u tri ponajbolje izložbe koje se u New Yorku moglo pogledati u siječnju 2013., dok je zapažena retrospektiva njezinih radova u studenom 2014. otvorena simultano u umjetničkim centrima „Optica“ i „Occurrence“ u Montrealu u Kanadi.
Od recentnih grupnih izložbi Renata Poljak sudjelovala je na izložbama Prophetia Fondacije „Joan Miro“ u Barceloni te Stories from the Edge u Kunsthausu u Grazu. U 2016. svoj je novonastali projekt Partenza samostalno izlagala u dvama muzejima u Hrvatskoj, u galerijama u Zagrebu i Parizu te muzeju Danubiana u Bratislavi. Godine 2017. Verlag für moderne Kunst iz Beča izdaje njezinu umjetničku knjigu pod naslovom Don’t Turn Your Back On Me koja uključuje eseje Elisabeth Lebovici, Alaine Clair Feldman, Mladena Lucića i drugih. Godine 2018. samostalna izložba pod nazivom Još jedan odlazak održava se u Salonu
Muzeja suvremene umjetnosti u Beogradu, a njezin je rad jedan od jedanaest izabranih među više od 800 umjetnika za finalnu izložbu u Metropolitan Art Centru (MAC) u Belfastu za međunarodnu umjetničku nagradu „MAC International“ 2018. Tri godine zaredom, 2019., 2020., 2021., tri recentna filma Još jedan odlazak, Porvenir i Split premijerno su prikazana na Međunarodnom festivalu kratkometražnog filma u njemačkom Oberhausenu. Uz to, film Porvenir dobitnik je i pet nagrada filmskih festivala, a direktor Festivala Lars Henrik Gass uvrstio ga je u časopisu Kinoscope u pet najboljih filmova 2020. godine.
Godine 2019. i 2021. sudjeluje na internacionalnim žiriranim izložbama Proyector 2021 u Madridu te na Ostrale Biennale u Dresdenu 2021. i 2023. Osvrt o samostalnoj izložbi Porvenir u Galeriji Kranjčar objavljen je u Art Forumu u rubrici Critics’ Picks.

Reprodukcije: iz postava izložbe "Vijesti" Renate Poljak u Galeriji Josip Račić Foto: iz arhive NMMU i Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2023.

Skip to content