Jerolim Miše
Podne u Koločepu, 1931.
ulje, platno
61 x 71 cm
MG-1160
Podne u Koločepu je jedan od ponajboljih žarkih dalmatinskih pejzaža iz 1930-ih u kojima MIše idealizira dalmatinsku svakodnevicu. Slijedeći ideju 'našeg izraza' Ljube Babića, Miše u prizorima intenzivnog kolorita kao specifikum svoga dalmatinskog zavičaja naglašava idealni sklad čovjeka i prirode, odnosno ljudskog doprinosa u izvornom krajoliku. Unoseći u svoje mediteranske vizije autentične motive neuglednog suhozida, kamenih puteva i krške vegetacije Miše stvara bogat pejzažni opus koji u potpunosti ispunjava očekivanja građanskoga sloja, ali i suvremene kritike.
Jerolim Miše je 1911. tako oštro iskritizirao slikarstvo svoga profesora Mencija Clementa Crnčića da je izbačen sa zagrebačke Više škole za umjetnost i umjetni obrt. Kasnije je studirao u Rimu i Firenci. U ranijoj je fazi Mišino slikarstvo posredstvom Ivana Meštrovića bilo blisko secesionističkom linearnom stilu. Potkraj dvadesetih, pod utjecajem francuskoga slikarstva i suvremenog njemačkog ekspresionizma. Miše slika naglašeno geometrizirane oblike u duhu nove modernosti i magičnog ekspresionizma. Kao jedan od Gupe trojice sudjeluje u formulaciji „našeg izraza“, a nakon intenzivna kolorizma i oslobođene geste iz 1930-ih kasnije slika uglavnom intimističke mrtve prirode i krajolike u prigušenim tonalitetima. U posljednjim desetljećima života slika realistično. Miše je predavao na likovnim akademijama u Beogradu i Zagrebu. Pisao je likovne kritike i teorijske rasprave, pjesme i pripovijetke, a bavio se i grafičkim dizajnom. Bio je član Jugoslavenske akademije znanosti i umjetnosti.
Tekst: Lada Bošnjak Velagić, viša kustosica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2022.
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2022.