Božidar Rašica
Zagreb, zvonici, 1948.
gvaš na papiru
MG-6267
Nije neobično da diplomiranog arhitekta zanimaju kuće i grad općenito, pa i onda kada se umjesto projektiranja bavi slikarstvom, ali je svakako neobično da prikaz zagrebačkih krovova u vrijeme neposredno nakon drugog svjetskog rata izgleda baš ovako. Naime, u prvim godinama nakon rata od umjetnosti se u socijalističkom društvenom uređenju očekivalo da realistički prikazuje ratnu pobjedu i obnovu porušene zemlje, odnosno da svojim djelima širi povjerenje u vlast i vjeru u bolje sutra. Ovaj umjetnički stil bio je globalna pojava. Javljao se u svim socijalističkim zemljama, a osobito je bio jak u Sovjetskom Savezu, s kojim je 1948. - upravo u vrijeme nastanka ove slike - Jugoslavija prekinula svaku vezu, opredjeljujući se za vlastiti put. U povijesti umjetnosti, ova se godina obično uzima za početak kraja socijalističkog realizma, pa je Rašičina slika više od prikaza Zagreba: ona označava jasan zaokret jednog dijela, prvenstveno zagrebačkih, umjetnika prema temeljnim principima modernističkog slikarstva, koji će kulminirati osnivanjem grupe Exat 51, čiji je Rašica bio član.
I doista, ne samo da je Rašičina slika daleko od socijalističkog realizma, nego je na neki način strana i realizmu općenito. Sličnost s krovovima kuća nadjačana je geometrizacijom prizora, pa umjesto punih tijela zgrada koja su perspektivno organizirana u prostoru, gledamo u niz gotovo ornamentalno raspoređenih trokuta i četvorina, čija je plošnost dodatno naglašena rasterom ravnih linija. Tako je odmah poslije rata, povijesni dio Zagreba – riječ je o pogledu s Gradeca na Kaptol - dobio svoj potpuno moderan prikaz.
Božidar Rašica rođen je 1912. u Ljubljani. Studirao je arhitekturu u Varšavi, Rimu i Beogradu, a diplomirao je 1942. u Zagrebu. Osim arhitekture bavio se urbanizmom, scenografijom i slikarstvom. Nagradu Vladimir Nazor za životno djelo je dobio 1978., a umro je 1992. u Zagrebu.
Tekst: Klaudio Štefančić, kustos Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2022.
Foto: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2022.