Emanuel Vidović
Mali svijet (diptih), 1904.
ulje / platno
75 x 106,5 cm
MG- 6846
Napustivši nakratko Veneciju i Chioggiu, u tijeku svoga formativnog razdoblja Emanuel Vidović (1870.–1953.) godine 1892. godine odlazi u potpuno drugačiji ambijent industrijskog velegrada Milana, u kojem je dominirala tendencija modernističkog progresa. Ondje je splitski slikar preživljavao baveći se restauracijom te crtajući za industriju proizvodnje namještaja. Odlazi svake večeri u milaneško društvo Famiglia Aristica vježbati slikanje akta i kostima. Među značajnijim događajima Vidovićeva milaneškog razdoblja valja istaknuti njegovo sudjelovanje na izložbama Esposizioni Riunite, 1894. godine te na Esposizione Permanente, 1895. Ondje izlaže slike s prikazima iz venecijanskog ribarskog života. U okviru izložbe Esposizioni Riunite, Vidović izlaže sliku Venezia peschereccia, kako je primijetio Duško Kečkemet u „istaknutoj dvorani, pored dviju Segantinijevih slika” te također uz slike Ettorea Tita i Angela Dall'Oca Bianca. Vidović se vratio u rodni Split u listopadu 1895. godine. Tada započinje njegova djelatnost središnje, povezujuće ličnosti dalmatinske umjetnosti kraja 19. i početka 20. stoljeća, gdje se istaknuo kvalitetom svoga slikarstva, izložbenim angažmanom i najrazličitijim organizacijskim poduhvatima u segmentu kulture. Uz talijanski je ambijent, međutim, ostao vezan tijekom čitava života redovitim posjetima sudbinskoj Chioggi i venecijanskim Biennalima.
Vidovićeva slika Mali svijet iz 1904. godine po mnogo čemu je specifična u umjetnikovu opusu te u njemu zauzima zasebno i međašno mjesto, otvarajući poglavlje Vidovićeva osebujnog simbolističkog pejzaža. Različita od kasnijih Vidovićevih “monokroma“, Mali svijet je jedina njegova slika označena nedvosmislenom poveznicom sa slikarstvom Giovannija Segantinija i rađena doslovnom primjenom divizionističke tehnike vijugavih poteza kistom što stvaraju vibrantnu površinu platna.
Tekst: Ivana Rončević Elezović, viša kustosica nacionalnog muzeja moderne umjetnostit© Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
Foto: Goran Vranić©Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb