Đuro Tiljak
Park, 1928.
ulje na platnu
54 x 68 cm
MG-2467
Slika Park Đure Tiljaka iz 1928. ključno je djelo hrvatskog magičnog realizma. Nakon dramatike i strasti ekspresionizma s početka desetljeća, Tiljak na bezbroj egzistencijalnih pitanja odgovara slikarskom konstrukcijom nove realnosti. Vizija Parka je sažeta prema jasnom zakonu i redu te time pruža jasan uvid u samu bît stvarnosti. Oblici iz prirode su cézanneovskom transformacijom sažeti u vječne geometrijske forme. Volumeni su naglašeni, a boja svedena na pastelne tonove podređene modelaciji. Reduciranjem prizora do uopćavanja zbilja je krajnje idealizirana i mistificirana te zauvijek zaustavljena u natprirodnom miru i potpunoj otuđenosti.
Đuro Tiljak je prekinuo studij u Zagrebu te je 1919. upisao moskovsku Akademiju kod Vasilija Kandinskoga. Vraća se u Zagreb gdje je 1923. diplomirao kod Ljube Babića. Slika prvo pod utjecajem postimpresionista, a zatim u duhu magičnoga realizma i izlaže na Proljetnim salonima. Nakon usavršavanja u Parizu 1928/29., kao član grupe Zemlja od 1930. do 1933., umjesto naglašene kubičnosti kompoziciju temelji na crtežu i uskoj kolorističkoj paleti. Iako u stvaralaštvu uvijek ostaje vjeran vlastitoj viziji, u likovnim se kritikama između dva rata protivi larpurlartizmu i individualnim umjetničkim vrijednostima. Tijekom Drugoga svjetskog rata stvara ekspresivne figuralne prizore, a nakon rata krajolike u kojima razvija kolorističke improvizacije i približava se apstrakciji. Bavio se i grafikom. Od 1945. predaje na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.
Tekst: Lada Bošnjak Velagić, viša kustosica NMMU, Zagreb
Foto: Goran Vranić ©Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb